|
|
Halifax crash bij Oostzaan
Halifax crash bij Oostzaan
Het was in juni 1943, dus tijdens de Tweede Wereldoorlog dat er een Engelse bommenwerper in het noorden van Oostzaan – waarschijnlijk tussen de Haal en de spoorlijn – neerstortte.
Wat gebeurde er : In de nacht van 23 juni 1943 vloog een Halifax bommenwerper met een speciale opdracht naar een droppingsgebied ergens in Nederland . De Halifax moest tussen 2 uur ’s nachts en half drie enkele containers en pakketten droppen ten behoeve van de ondergrondse.
Wat de bemanning niet wist was dat het een vlucht was binnen het kader van het zogenaamde ‘England-Spiel’, het was in Engeland bekend dat de Duitsers op de hoogte waren van deze vlucht…
Maar ja, in een oorlog is altijd misleiding, verraad en geweld aan de orde – ook hier dus..
Het toestel zou om half vijf ’s nachts terugkeren in Engeland maar omdat het al te laat vertrokken was liep het verwachte tijdschema uit.
Om 5.15 uur werd het toestel aangevallen door een nachtjager van de Luftwaffe – dat gebeurde ergens boven Waterland. De bommenwerper kwam toen laag aanvliegen richting Oostzaan, passeerde op een haar na het Station, zette een bocht in en maakte toen een buiklanding op de weilanden. Een van de inwoners, de heer K. Taams zou hier getuige van zijn geweest.
Vier van de zeven bemanningsleden vonden de dood.
Het was voor de Duitsers een probleem het wrak te bergen en enkel Oostzaanse vaarboeren, Jaap de Dood, Jan de Dood en Siem Rep werden gedwongen het materiaal met een plat af te voeren. Duitse soldaten en personeel van Fokker demonteerden het wrak. Het was totaal zo’n 28 ton. Een van de motoren lag boven een sloot en door het motorbok door te branden liet men dat in de sloot vallen – weg is weg….
Maar de jaren gaan voorbij en de Aircraft Recovery Group was zeer geïnteresseerd in de motor . Met een metaaldetector ging men zoeken in het gebied waar het wrak gelegen had, maar er werd niets gevonden, tot een boer zei dat ze in een andere sloot moesten zijn omdat daar nog steeds olie naar boven kwam drijven. Uiteindelijk werd de motor gevonden - het was inmiddels eind 1986, 43 jaar na de crash.
Het bergen van de motor was nog een hele klus, maar het loonbedrijf K.Lust klaarde dit. Met enkele pramen en een hijsblok lukte het met veel pijn en moete de loodzware motor uit de prut te halen. De motor bleek bijna compleet, werd met een hogedrukspuit schoongespoten en getransporteerd naar Fort Veldhuis – thuishaven van de Recovery Group. De motor, een Rolls-Royce Merlin is vandaag de dag nog steeds te zien in Fort Veldhuis te Heemskerk/Assendelft.
Jan de Waal j.waal96@chello.nl
| terug
|
|
|
|
|
|